Unitat didàctica #2 - La lògica de la programació


02/06/2014
 
 

Aquesta unitat presenta, a través de 8 exercicis, un recorregut que va des de l’anàlisi de diferents codis i llenguatges fins al pensament computacional, per tal d’entendre com es comuniquen els ordinadors.


Objectius específics de la unitat

En acabar la unitat, els alumnes haurien de ser capaços de:

  • Entendre la diferència entre llenguatges naturals i formals.
  • Analitzar diferents codis i crear-ne de nous.
  • Entendre el sistema binari i explicar per què s’utilitza en la computació.
  • Conèixer les característiques principals del pensament computacional.
  • Reconèixer patrons i abstreure’n variables.
  • Interpretar i formular algoritmes senzills.
  • Aplicar la lògica del pensament computacional a diferents situacions de la vida quotidiana i acadèmica.

MATERIAL DESCARREGABLE
Tot el material és d’ús lliure i gratuït. En aquesta página podreu descarregar-vos la guía per al docent en pdf. Si voleu veure la resta de material només cal que ens ho demaneu (qfarre@cccb.org
). Aquesta és una versió beta que millorarem amb els vostres comentaris. Moltes gràcies!

  • Activitat 1. Malentesos quotidians
    • Una targeta amb tres exemples.
  • Activitat 2. Dibuixa les instruccions
    • Una targeta amb el dibuix d’exemple i les instruccions.
    • Tres targetes amb dibuixos.
  • Activitat 3. Codis quotidians
    • Targetes amb una mostra de missatges escrits en alfabet llatí, braille, notació musical i senyals de fum.
  • Activitat 4. Codi binari
    • Plantilles de taules per calcular nombres binaris.
    • Plantilles per crear un codi en binari per transmetre 32 símbols.
    • Taula amb el codi ASCII representat amb quadradets.
    • Taules per transmetre missatges amb el codi ASCII.
    • Fitxa de la mà de les potències.
  • Activitat 5. Monstres
    • Fulls de transparència (imprimir en fulls de transparència).
    • Catàleg de monstres.
  • Activitat 6. Píxels
    • Targetes amb els dibuixos pixelats.
    • Fitxes amb quadres en blanc per poder dibuixar.
    • Targetes de fletxes i ratllots.
  • Activitat 7. La mina
    • Fitxes amb el dibuix. 
  • Activitat 8. Algoritme d’ordenació
    • 25 fitxes numerades de l’1 al 25 (no descarregable).
    • Targeta amb les instruccions. 

Altre material necessari

  • 25 fitxes numerades de l'1 al 25.
  • Fulls en blanc
  • Llapis
  • Retoladors
  • Ordinador amb connexió a Internet (per als exercicis amb Scratch).
  • Càmera de fotografia o de vídeo (pot ser un mòbil) per documentar l’activitat.

Llicència de Creative Commons
La "Maleta pedagògica d'Univers Internet" del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons

 
 

Propostes CCCB Educació

 
 
03/07/2014 - 08/06/2015
Univers Internet és un projecte del CCCB que proposa una reflexió crítica i creativa sobre el co...